Azure in de praktijk: 4 grote Business Cases van ETTU

Gepubliceerd op 15 februari 2019 door Don van Meel. Leestijd: 5 minuten.

De dienstverlening van ETTU concentreert zich rondom Office 365 en Azure. Voor veel organisaties zijn de functionaliteiten binnen Office 365 voldoende om de volledige bedrijfsvoering op te laten draaien. Maar er zijn situaties denkbaar waarbij maatwerkoplossingen verzonnen moeten worden, waarbij het gebruik van Azure een logische stap is. Don van Meel, Operations Manager Project Services bij ETTU, legt uit: “De Office 365 applicaties maken gebruik van het Azure platform, vaak zonder dat de gebruiker dit doorheeft, dus is het bouwen van een op maat gemaakte applicatie in Azure gegarandeerd een goede match. In de afgelopen tijd heeft ETTU vier grote projecten geleid waarbij applicaties in Azure gebouwd werden.”

Zilveren Kruis/Achmea kiest voor Azure bij premieberekeningen

Voor zorgverzekeraars is het einde van elk kalenderjaar de drukste tijd. Verzekeringsnemers kunnen dan hun polis voor het nieuwe jaar inzien of overstappen van verzekeraar. “Achmea heeft een zeer intuïtieve manier bedacht, waarbij bezoekers van de website op een interactieve manier hun premie voor het nieuwe jaar kunnen berekenen. Deze applicatie stond op diverse servers welke het hele jaar door genoeg capaciteit hadden voor de grote drukte die alleen aan het einde van het jaar nodig is. Toen wij zagen hoeveel kosten bespaard kon worden door deze applicatie te verplaatsen naar Azure, hebben we gelijk contact gezocht met Achmea om dit te bespreken. Samen met Achmea en Microsoft hebben we een bussiness case gemaakt voor deze oplossing.

In de business case werd duidelijk uitgelegd hoe er een fikse besparing op de hostingskosten gemaakt konden worden, wanneer de applicatie naar Azure werd verplaatst. In Azure wordt namelijk alleen betaald voor gebruik. “Gedurende tien maanden is er dus weinig activiteit, waardoor de kosten minimaal zijn. De laatste twee maanden waarin wel veel activiteit is wordt er dus meer betaald, maar over een jaar bekeken zijn de gemiddelde kosten significant verlaagd”, legt Don uit. Voor de medewerkers van Achmea is er niets veranderd in hun manier van werken en ook de bezoekers van de website merken niets van de verandering. 


Een grote pensioenuitvoerder stroomlijnt Sociaal Fonds Administratie

“Samen met mijn collega Perry Lambrechts heb ik dit mooie Azure-project voor deze pensioenuitvoerder mogen begeleiden.” Aan het woord is Jos Eilers, Technisch Adviseur bij ETTU. “Ze moeten namelijk maandelijks mailinglijsten genereren waarin de berekende premies uit de loonsommen van uitzendbureaus staan. Tot op dat moment werden deze repeterende handelingen nog handmatig uitgevoerd, maar door slimme oplossingen uit Azure te gebruiken hebben we deze kunnen automatiseren. In dit geval hebben we zoveel mogelijk gebruik gemaakt van standaard aangeboden bouwblokken in Azure om een goed werkbaar product op te leveren in kortere tijd dan eerder mogelijk was.”


Het Azure platform ontwikkelt zich steeds verder en biedt op dit moment een veel standaardoplossingen aan. Met deze oplossingen kan er codeless of low code gebouwd worden aan maatwerkapplicaties. Door deze bouwstenen op een slimme manier te koppelen, hoeft er weinig zelf geprogrammeerd te worden, zodat de werkbaarheid in de toekomst ook gegarandeerd blijft. “Waar bij Achmea het zwaartepunt aan het eind van het jaar ligt, ligt bij deze pensioenuitvoerder het zwaartepunt op het einde van elke maand wanneer er gefactureerd moet worden. Omdat de andere weken minder zwaar belast worden loont het ook in dit geval om gebruik te maken van de Azure server waarbij betaald wordt per gebruik”, licht Jos toe.
“Inmiddels staat het geautomatiseerde systeem en is het veel minder arbeidsintensief en foutgevoelig. De klant is bijzonder tevreden met deze oplossing. We zijn inmiddels bezig met uitbreidingen en het toevoegen van extra functionaliteiten. Dankzij het low code principe, kunnen we snel en gemakkelijk resultaten laten zien, wat de ontwikkeltijd vele malen verkort. Dit is prettig voor de klant en geeft ons snel de kans om bij te sturen.”


Het integreren van een zelfgebouwd berichtensysteem in Azure zorgt voor een snellere performance

Een grote afzetorganisatie in fruit waar enkele honderden telers bij zijn aangesloten, was op zoek naar een beter systeem voor hun informatievoorziening naar hun klanten toe. Het huidige systeem was gemaakt door een andere partij, maar de tijd om een bericht op te vragen was erg lang. Bovendien werkten ze al met SharePoint Online en wilden ze graag gebruik maken van een zo geïntegreerd mogelijk systeem. “Uiteraard hebben wij Azure geadviseerd, omdat de performance van Azure veel beter is dan het tot nu toe gebruikte systeem. En omdat ze al bekend waren met SharePoint Online, was de integratie erg gemakkelijk te realiseren”, vertelt Jos.


“Belangrijk was dat het uiterlijk van het berichtensysteem, voor zowel de auteurs als de lezers, hetzelfde zou blijven. Daarom hebben we ervoor gekozen om alles aan de voorkant dezelfde look-and-feel te geven als het bestaande systeem, maar de onderliggende werking te veranderen naar Azure. Zo is het veel gemakkelijker geworden om een bericht te publiceren. Zodra het bericht online geplaatst wordt is deze meteen zichtbaar voor de lezers via het SharePoint portaal. Inmiddels zijn we al bezig met de bouw van meer functionaliteiten, zoals het rubriceren van berichten en deze eventueel te kunnen pushen naar de lezers. Ook werken we aan de ondersteuning voor een mobiele applicatie voor het berichtencentrum”, legt Jos enthousiast uit. “Ik ben blij dat de klant ons steeds blijft vragen om meer functionaliteiten omdat dit aangeeft dat ze tevreden zijn met onze aanpak en oplossingen!”


ROC stapt af van Excellijsten en digitaliseert en automatiseert

Vanuit de overheid wordt er elk jaar een lijst samengesteld met alle mogelijke keuzedelen voor alle opleidingen. Hier volgt elk kwartaal nog een aanvulling op, wat alle ROC’s weer moeten verwerken in hun eigen lijsten. Jos legt het probleem uit: “deze specifieke ROC gebruikte de informatie om hun eigen Excel lijsten op te stellen, hierbij werd aanvullende informatie toegevoegd middels extra kolommen en kleuren. De aanvullende informatie had voornamelijk betrekking op bijvoorbeeld optionele keuzedelen, planning, en opleidingsvereisten. Natuurlijk verschilde het per persoon hoe de informatie werd ingevoerd, dus zorgde deze lijst voor veel onduidelijkheden binnen de ROC en naar de studenten toe. Aan ETTU de vraag: kan dit beter?”
Al snel werd duidelijk dat deze ROC niet meer met Excellijsten moest gaan werken, maar met geautomatiseerde applicaties. “Daarom hebben we in Azure een applicatie gebouwd die direct alle informatie uit Kennisnet haalt en deze vervolgens op een prettige manier presenteert aan de medewerkers van het ROC. Zij kunnen dan op een logische manier door de verschillende schermen heen klikken om de aangepaste keuzedelen op de juiste manier aan de opleidingen te koppelen”, licht Jos toe.

“Door gebruik te maken van de Scrum methodiek konden we binnen twee weken al de eerste schermen laten zien en hier in korte sprints verder aan werken. Inmiddels zijn we acht weken verder en zitten we in de afrondende fase voor het eerste deel van dit project. Het tweede deel is het beschikbaar maken van deze functionaliteit voor de studenten, zodat zij zelf inzichtelijk hebben welke keuzedelen mogelijk zijn bij welke opleiding”, aldus Jos.


De algemene werkwijze van een Azure project

“Wanneer we een vraag krijgen vanuit de klant voor een nieuw te bouwen oplossing of een verbetering van een bestaande applicatie, kijken we natuurlijk eerst naar de randvoorwaarden. Indien deze volledig aansluiten op een bestaande oplossing in Office 365 of met een minimale aanpassing, dan kiezen we voor deze mogelijkheid. Als er meer maatwerk nodig is zien we vaak al mogelijkheden binnen Azure, omdat hier de bouwstenen al voor aanwezig zijn. Of er kunnen gemakkelijk koppelingen worden gemaakt naar de bestaande Office 365 omgeving”, vertelt Don.

Echter, het gebruiken van de bestaande bouwblokken kan erg interessant zijn en werkt een low code of codeless oplossing in de hand, maar dit is niet altijd de beste oplossing. Wanneer er meerdere blokken aan elkaar gekoppeld moeten worden om de functionaliteit werkbaar te maken, wat ook mogelijk zou zijn met een klein stuk zelfgemaakte code, geniet dit de voorkeur. “Wij kijken naar elke klant, elke omgeving en elke vraag zeer specifiek om uiteindelijk de ideale inrichting te bepalen. Vervolgens werken we in Scrumteams om continu kleine aanpassingen te doen aan de applicatie. Op deze manier kunnen we bijsturen waar nodig en ontstaat er een continue feedbackloop. Dit werkt prettig voor alle partijen en dat horen we dan ook vaak terug van onze klanten”, vertelt Don enthousiast.

Zelf aan de slag? Lees voordat je aan de slag gaat wat de veel gemaakte fouten bij de implementatie van Azure zijn in de blog van Lourens. 

“Het feit dat al onze klanten steeds vragen om uitbreidingen op de applicatie, laat al zien hoe tevreden ze zijn met onze aanpak. Wij weten zeker dat we nog veel meer organisaties kunnen helpen met een verbetering van hun bedrijfsvoering, terwijl ze tegelijkertijd kosten besparen”, vertelt Don. “Met Azure zijn de mogelijkheden eindeloos en deze kunnen al snel zorgen voor grote besparingen!”

Tags: Azure

Don van Meel

Gepubliceerd door Don van Meel op 15 februari 2019

Don werkt meer dan tien jaar voor ETTU en heeft verschillende functies vervuld, van Senior .NET Developer, Projectleider, Projectmanager tot zijn huidige rol van Operations Managers. Hij is verantwoordelijk voor de afdeling met 35 professionals in de kennisgebieden SharePoint, Office 365, Azure en .NET.